onsdag 7 mars 2012

Müslirecept och hårkris. Igen.

Det här med att göra müsli är ett nytt intresse jag skapade i förrgår. Det går skitfort, det är ingen direkt väntan för man kan göra saker hela tiden, och det är saker jag uppskattar eftersom att jag är en ganska rastlös person.
På en dag gjorde jag tre satser, brände dock vid den första och tänkte att den kan jag ha själv, men nej, den blev riktigt äcklig. Får göra en ny omgång idag. Såhär svart är den:



Okej, min müsli för rastlösa(som är jättegod ickevidbränd)
ingredienser för en liter:
2 dl rågflingor
3 dl havregryn
hasselnötter
valnötter
4 torkade fikon
5 torkade aprikoser
gojibär

Dressing:
En pressad apelsin
1-2 tsk olivolja
2 tsk honung

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka nötterna, och blanda ned med havregrynen och rågflingor i en bunke.
Smält honungen i några sekunder i mikron (om den inte redan är flytande), pressa apelsinen och ihop med olivoljan i en liten skål, och häll sedan dressingen i bunken. Rör om ordentligt.
Häll ut innehållet på en bakplåtspapperklädd ungsform och ha i ugnen i ca 15 minuter. Under tiden kan du hacka fikonen (glöm inte att klippa bort snoppen på den) och aprikos, att klippa dem i småbitar tycker jag är lättast.
När müslin svalnat blandar du ned den med gojibären och den torkade frukten i en glasburk. Klart!

Så kan man ge bort som present sedan, som jag gjorde till Anna igår t ex:


För övrigt ska jag färga håret på lördag, och detta är alltså sista chansen att påverka. Jag har ingen aning om vad jag vill ha; ljusare, mörkare, vitt. HJÄLP.

Inga kommentarer: