torsdag 4 november 2010

Stockholm i hjärtat

Jag har haft det så oerhört bra i Stockholm.
Kommer till min gamla lägga vid Globen som är helt och hållet invirad i plast och byggställningar. Dubbelt så stort hus. Fönstren helt täckta, allt man ser är plast, byggställningar och runnet kitt. Då jag struttade in i trappuppgången möttes jag därtill av kraftig brandröklukt, från lägenheten under som brunnit upp. Hemmaaaa!!
Första kvällen var som i ett euforirus och jag log hela tiden. Nästan som om jag vore i Paris, och ändå var det bara Stockholm. Hela veckan kantades av det mesta;
*Kristin Kaspersen i tårtform
* En bögkväll med Malin
* Den Varma Pasta på Copacabana
* En rakt igenom genialisk tributekväll till Janis Joplin på Högkvarteret
* Ytterst kvalitativt umgänge med min syster och världens underbaraste systerson
* Öppna förskolan (med plutten)
* Lyxdrinkar
* Och därtill, efter sex öl på en sunkkrog, hävde jag mig över bordet och sa till Hannah "Hannah. VARFÖR är du moderat?" Hannah är en av mina absolut bästa vänner, men efter att vi fastnat inne på en toalett i en timma bråkandes för fullt för fem år sedan bestämde vi oss för att aldrig mer prata politik, så länge det inte rörde feminism. Nu, efter sex öl, bröt jag denna hala ispromenad. Vi hade ett - som jag minns det - mycket bra samtal, och eftersom att Hannahs första mening var "Men jag ÄR inte moderat" så hade samtalet redan från början alla förutsättningar. Hurra för oss! Nu kan vi äntligen prata om allt.

Lite bilder:


Foto: Eva Åström (min mor)




Foto: Jag
Malin och husmännen
!!!!!!!!!!!
I badkar kl fyra på morgonen.
Malin mögli svamp klockan fyra på morgonen.

Elin. Brullan.
Sofie. Mitt Julianne Moore-substitut. Inte illa.
---

Idag har jag shoppat mig både diskställ och skärbräda, åkt vilse för att jag klev på en buss jag inte skulle ta för att en tjej på den var ganska snygg (obs, ganska), gått vilse i aggressioner då jag letade efter Ö&B. Nu är jag hemma. Har lagat lyxmiddag och dricker nu rödvin. Åh. Det är så gott.
Imorgon ska jag sova och beställa biljetter till Köpenhamn om det inte är svindyrt. Spontaniteten! Äventyren!

2 kommentarer:

Kråkan sa...

Åh, Julianne Moore-substitut, vilken ära! Inte illa :)

Niki Yrla sa...

Varsågod min kära fina!