torsdag 1 november 2012

Livet bland dementa.

Jag slår på tvn på jobbet och eftertexter rullar.
Jag: Jaha, det var det. Undrar vad det var vi missade nu då.
Gubbe 1: Säkert någon könssjukdom.
Jag: Typiskt, det var ju inte kul att missa det!
Gubbe 1: Nej, det var det verkligen inte.
Gubbe 2: Nej, nu tillkallar vi en jurist! Ska jag ringa en?


--
Jag och min kollega var inne och hjälpte en dam i sin lägenhet och när vi kommer ut står några tanter och gubbar och viskar: Schhh nu kommer dem! Och så börjar de dansa för oss, den ena av dem över hundra år och hon är vigare än vad jag är.
Sådana stunder fylls jag med så himla mycket kärlek och jag fattar varför jag jobbat med detta i över fem år. De är så underbara att det inte är klokt. Alla fullt utvecklade personligheter man möter, det är ytterst privilegierat.

Inga kommentarer: