tisdag 16 oktober 2012

Det hårda livet med förstahandskontrakt

Att få ett förstahandskontrakt är inte lätt. Alla gånger jag bott i andrahand har det varit kliniskt rent då jag flyttat in, och självfallet kliniskt rent då jag flyttat ut. Men i Göteborg verkar man tänka såhär: "De får väl vara glada att de får någon lägenhet alls". Detta innebär att jag har två lägenheter att flyttstäda; den jag flyttar ut från, samt den jag flyttar in i. Den jag flyttar in i har inte flyttstädats sedan huset byggdes, skulle jag tippa. Det är så ÄCKLIGT. Mumifierade spindlar, spindelnät, ingrodd skit, hår, och jag vill fan inte ens tänka på rören som förmodligen aldrig rensats.
Exempel:
Gått åt ett helt paket svinto för att få detta någorlunda rent. 

Sjukt mycket vidrigare än vad det ser ut på denna bild.

Ej min lök. 

Ingrodd fett och damm

ingrodd fett och damm

Ingrodd fett och damm


Och detta är ruskigt mycket vidrigare än vad det ser ut på denna bild. Bakom spisen. 
Men sedan finns det trevliga delar med detta också, förstås. Som när jag svalt mina kväljningar och tjusat till det själv: 
Min Morris-tapet jag ska ha i köket. 

Nya stolar och bord

Vardagsrummet klart!

Börja ställa in saker i skåpet

Sovrummet klart! Min provisoriska säng och ickeprovisoriska nattduksbord av gammal  sockerlåda.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Det här kanske är en alltför rak fråga. Men är du singel? I så fall skulle jag gärna bjuda på en kaffe någon dag. Obs! Är inget äckel eller psyko, finns på qx om du vill ta dej en titt om du själv finns där.
Kram/Lotta

Tove Daa sa...

Men, om det inte är okej städat brukar i regel vara så att man kan överklaga städningen och så får föregående hyresgäst betala städfirma... så har det i alla fall varit i alla de lägenheter jag bott i!

Niki Yrla sa...

Tove: Jag har försökt klaga en miljard gånger men bostadsbolaget bara garvar åt mig. De kan ta sig djupt in i rumpan.
Lotta: Jag vill gärna ha kaffe!