måndag 30 januari 2012

Historien om den bitterljuva symfonin.

Nu har jag lämnat nycklarna i Biskop, och tog taxi hem med alla mina prylar.

Taxichaufför: Jag älskar mitt jobb. Alltså.. Jag har en snubbe som ALLTID ringer och vill att jag kommer varje fredag på morgonen, sedan vill han köra runt i en halvtimma och lyssna på Bitter sweet symphony med the Verve på högsta volym. Sedan vill han åka hem igen. Jag får alltid 1200 spänn, oavsett vad taxametern visar. VARJE fredag sedan jag började i November har han åkt med mig, och alltid samma låt på repeat. Trots att han har en egen skitflashig bil. Rika människor, du vet.
Jag: Vad konstigt att du säger just den låten, jag la till den på Spotify igår.
Han: Jag har Spotify på mobilen, ska vi lyssna? Sjukt bra låt alltså.
Jag: Ja! Och vill du veta en grej om den låten, som du kan berätta för din kund? Själva det här stråkpartiet i början är taget från en gammal livekonsert med Rolling stones, och eftersom det bara var en livekonsert och något de spelat en enda gång trodde the Verve att det var fritt fram att sampla den. Sedan gick skivorna i tryck och Rolling stones manager stämde dem och hävdade att Rolling stones ägde hela upphovsrätten, och fick igenom det. Så trots att det är the Verves största hit har de aldrig tjänat en krona på den.
Taxichauffören: Varför inte då?

Sedan lyssnade vi på låten på svinhög volym och nu är jag inte längre en kvinna med dubbla lägenheter. 100 % Kålltorp-bo. Hurra.
Nu blir det en bakelse med Anna. En tredje finaste söndagen var det igår. Men ingen bakelse blev det, så det ska vi ta igen nu.

Inga kommentarer: