torsdag 28 juli 2011

Ny låt, nya lampor!

Har haft ett (ganska snävt) projekt i fyra år nu att göra en låt som ska
1. vara i tema September på ett eller annat vis
2. vara på svenska och
3. vara någon typ av spoken word/dikt-aktigt
och den för 2011 är klar:

Counting Septembers by Niki Yrla

Du talar om din tid
jag trodde den var vår
och ser jag hur du ser på mig
så tror jag det igen

Jag har sett det förut:
den där tanken som skenar iväg
Hur nära kan du komma?
Vem tror du att du är
för mig

Jag frågar ingenting
för du dröjer med alla svar
Jag vet att du förstår
ändå kallar du mig svår

Men pratar du om henne igen
med den där rösten jag trodde, jag tror
är, var till mig
nämner du henne igen
Då tror jag att jag går

Kanske
I September
--

Det är första gången jag spelar in regn, första gången jag spelar munspel (på en inspelning, men egentligen överhuvudtaget) och absolut första gången jag försöker mig på någon form av... rap. (Eller, kanske mer diktuppläsning som är rytmbaserad.)
---
Detta var den första, 2008:



--
I förrgår kom Ida med världens största slagborr och borrade upp mina lampor och två hyllor, samt gav mig en inslagen present med purfärska matlådor från Claes Ohlsson. Så himla fint. Lagade en extremt god måltid till henne som tack, "originalgrytan" som den kallas i folkmun. Jag och Gab brukade laga den; det är quornfärs, kokosmjölk, garam masala och allt man tycker om. T ex som i detta fall: majs, vanliga tomater, soltorkade tomater, avocado, fetaost, vanlig ost, zucchini, rött vin, vitt vin, osv osv.

Såhär tjusiga var vi:

Öl, mat och snuskigt glas.

Inga kommentarer: