onsdag 13 april 2011

Farmor tycker till.


Ringde farmor igår. Det är fantastiskt underhållande. Man säger "hej farmor" och sedan bär det av på en liten resa. Man behöver sällan själv tillföra mycket.
-----
Farmor om hemtjänsten:

Farmor: Nej hemtjänsten är inte bra.
Jag: Är den inte? Jag tyckte att du verkade nöjd sist vi pratade?
Farmor: (tyst) Ja jo, men nu är den inte det. De har stulit smycken av mig.
Jag: Ojdå. Det hoppas jag att du har anmält.
Farmor: Jo, jag gjorde det idag. En briljantring och en guldkedja tog de. Och så min Svensk Damtidning.
Jag: Men farmor, varför tusan skulle de stjäla din Svensk damtidning?
Farmor: Det är inget att skratta åt för det gjorde hon, hon jag tror har stulit smyckena. För hon tog tidningen ur brevinkastet och sa "Här har du" precis som om det varit hennes rätt att ha den innan.
Jag: Men då har hon ju inte stulit den?
Farmor: Jo det har hon. Och tidningen skulle kommit idag och det har den inte gjort.
Jag: Men då kommer den nog imorgon.
Farmor: Nej, för den har hon säkert hunnit lagt beslag på.
(tyst)
Farmor: Eller det är tisdag idag. Då är det imorgon tidningen ska komma.
Jag: Då får du den nog då.
Farmor: Nä, det är inte alls säkert. Hon hinner nog stjäla den innan ska du se.

---

Farmor om att jag har flickvän:

Farmor: Jag hörde.. Pappa berättade för mig att du träffat en god vän.
Jag: Ja det har jag, en mycket god vän.
Farmor: Men det tyckte jag var roligt att höra, att du har träffat en god vän.
Jag: Det tycker jag också. Jag mår väldigt bra.
Farmor: Jo, en god vän är viktigt, det behöver man.

-----
Farmors analys av samtalet:

Farmor: Ja men ska vi säga så då? Nu vet du allt om mig.
Jag: Jo nu känner vi varandra ordentligt.
Farmor: Ja för nu har jag berättat allt om mig.... och du har inte berättat något om dig men det gör ingenting för jag förstår ju hur du har det ÄNDÅ.

1 kommentar:

Nettan Kock sa...

Hahaha. Det här är jättekul. Tänk att det blir så kul bara man citerar gamla människor eller spelar in när dom babblar om vuxenblöjor eller citronvatten! Haha.