lördag 12 februari 2011

Minnesstund och Timotej.

När jag kom in i köket stod Mattias och glatt sjöng i falsett till Timotej - Kom kom, från sin egen telefon. Alltså; en låt som han själv uppskattar.
Mattias - denna halvstockholmsmänniska som jag pratat dubstep, Fugees och kvinnor med och som jag dittills trodde var av relativt vanligt kött och blod. Ack så fel. Helt klart värt att dokumentera, även om falsetten fallit en oktav:



-----
En farbror på mitt jobb gick bort för ett par dagar sedan. Idag samlades de damer och herrar som ville till en minnesstund.
De var så fylla av vördnad, allvar och respekt inför denna stund att tårarna gång på gång vällde upp i ögonen på mig. Oerhört rörd blev jag. Två gånger spelade vi Amazing grace (för det var en av tanternas favoritlåt. Trots hennes grava demens satt hon och njöt och sjöng med.), Evert Taube (och vi skrattade i samförstånd åt att man nästan kunde höra denna bortgångne farbror som alltid sjunga med i de låtarna) och när min fina, fina 99åriga tant blundandes och stillsamt sjöng med i "Halleluja" med Jeff Buckley visste jag knappt vad jag skulle ta vägen. Himla fint var det. Alla var tårögda, vi tände ljus och höll en tyst minut.
En fin en var han. Bara ett par månader ifrån hundra blev han, och pigg in i det sista.

Inga kommentarer: