onsdag 17 november 2010

musikutbildningar och muterade djur.

Okej.
Ljuddesignutbildningen på Dramaten är inte förrän år 2012.
KY Teknisk ljuddesign i Göteborg kommer jag inte komma in på eftersom jag inte har Matte B i mitt betyg. Då får jag vänta två år till.
Sae kostar mycket pengar.

Nödlösningar mottages tacksamt.

Annars handlar mycket om djur just nu. Och mutationer.
Ska jag tycka att bläckfiskar är så häftiga som jag tycker? Hur smarta är de, egentligen? Och hur ska man beräkna smarthet?
Man kan alltså para tigrar och lejon. Då kan de bli hur stora som helst, eftersom att det muteras bort någon gen som stoppar tillväxten. Hur stora kan de bli de då? Någongång måste de ju sluta växa. (Sannah sa att när tigrar och lejon får barn ihop kan inte de barnen bli föräldrar. Ligrarna är alltså sterila. Varför då?)
Hur långt ifrån kan man vara släkt med varandra för att få barn? Kan människor få barn med apor? Kunde Neandertalarna få barn med Homo sapiens då de båda existerade för ca 40 000 år sedan?

Sedan såg jag på tv att man kommit fram till att Neandertalarna kunde prata, eftersom att man har hittat "en språkgen" i dem. Hur tusan kom denna språkgen till, hur definieras den och hur lätt kan den muteras bort?

Sådana här saker diskuterar jag mycket nu. Och undrar. Så mycket.

-----
Annars har jag bakat scones och spelat gitarr med Cicely och Ck idag. Druckit glögg, suttit klistrad framför V75 (favoriten hette Mitt popcorn) och haft högläsning ur porrnoveller för en entusiastisk publik.

5 kommentarer:

Reb aka flatapan @ bdb sa...

jag vet inte hur häftiga du tycker att bläckfiskar är - men jag lovar dig, de är ashäftiga!

och du, om du ska läsa matte b och behöver hjälp så kan jag hjälpa dig om du vill - matte b är min favoritmattekurs ;)

n sa...

Sök Ky ändå! Ibland kan man komma utan full behörighet, det händer faktiskt. Och om du kommer in kan du säga att du läser matte b bredvid alt att du gör det under sommaren innan. Det är alltid värt ett försök. Du kan ju också kolla runt om det finns lärlingplatser någonstans, Di vill ju gärna att en har arbetserfarenhet (även om det inte står helt uttalat alla gånger...)

Tove Daa sa...

Tenta av Matte B! Försöka duger.

Anonym sa...

massa folk jag känner pluggar ljuddesign på DI, antar att det är den du menar. shiit najs är vad det är, massa cash har dem, alla prylar man kan drömma om. Typ lika delar teknik, ljudkonst och ren musik.

men sant, man får vänta tills 2012.
och skolan är lite som en institution of doom. Men skådisarna är snygga.

Niki Yrla sa...

Ja, det är en lång väntan, men då kan man ju bli jävligt bra och kanske komma in också. Men hört rykten om att de tar in typ 9 av 1000, så en får ju verkligen ligga i...