måndag 23 augusti 2010

att klara sig undan kontrollanter

Jag har kommit undan kontrollanter i Göteborg tre av tre gånger. Jag borde skriva en bok.

Gång 1. Sitter på vagnen en glad natt, då Linnea viskar att de två som suttit bakom oss hela vägen är civilklädda kontrollanter, för att hon känner igen dem sedan tidigare under dagen. Jag säger "VADÅ JAG SER INGA KONTROLLANTER" och vänder mig om, och de sitter precis bakom mig. Då börjar de kontrollera och jag skriver fort ett sms, och det GODKÄNNER det. Trots att de sett att jag suttit där i över fem minuter.

Gång 2. Jag går på en vagn och upptäcker att det är massa kontrollanter där. Oh-ooh. What to do? Så jag spelar på min stockholmska, går fram och säger att jag inte förstår det här med sms-biljett - antar att de som alla göteborgare hatar stockholmare, aldrig är i Stockholm och inte har koll på att vi har precis samma system i Stockholm. Kontrollanten säger att jag ska ha färdbevis redan när jag stiger på och jag ger henne en blick som berättar jag föddes igår. Slutar med att hon visar mig hur jag ska göra och att jag t.o.m får beröm och klapp på axeln för att jag är så duktig på att sms-biljetta.

Gång 3. Imorse. Sen till jobbet och med klänningen bak och fram ser jag att det går på kontrollanter. När mannen ska kolla mig säger jag bara att jag inte har något färdbevis. Han ser lite förbryllad ut och går fram till mig och frågar försiktigt varför jag inte har det. Jag säger att jag inte hunnit köpa nytt kort och inte vet numret för sms-biljett. Han viskar: "Okej, men ta fram mobilen och skicka GV till nummer (nånting) så säger vi att det är bra så. Är det okej?"

Sjuk tur! Och sanslöst snäll man.
Kunde blivit en så dålig dag. La mig kl tre inatt för jag trodde att jag började halv ett men jag börjar kvart i sju på morgonen, blir kontrollerad och får mens.
Men jag hann allt på jobbet ändå och mina kollegor bara retade mig lite, jag slapp undan böter och jag hade tamponger + värktabletter på jobbet. Hurra!

1 kommentar:

Kråkan sa...

hahahaha "är det okej?" sjukt roligt!