torsdag 6 maj 2010

Lilla farmor.


Ringde fina farmor, som nyligen fyllt 90, och pratade om hennes födelsedag. 
  "Ja, jag fick ju en del i mig och blev lite gapig. Gapade om kungahuset. Jag tycker att vi borde avskaffa kungahuset. Victoria är skärpt, men Carl Philip är en riktig fjant. Jag tål inte ens att se på honom, en sådan fjant är han."
  Hon tyckte också att det var lite dåligt att Victoria ska gifta sig med en "vanlig man", men jag argumenterade emot henne ganska hårt. 
Jag: Men Victoria är också en vanlig människa. Det finns inga speciella människor, det rinner inte blått blod genom kungligheter. Och ifall kungligheter skulle fortsätta att enbart gifta sig med kungligheter skulle det bli en massa inavel, som på medeltiden.
Farmor: Ja, jo.. Alla är vi av kött och blod... Men det finns undersökningar som visar att kungamedlemmar som gifter sig med folk av vanligt blod blir olyckligare.
Jag: Det tror jag inte en sekund på. Skulle det alltså vara bättre med tvångsgifte än att gifta sig av kärlek tycker du?
Farmor: Nej. (högtidligt:) Jag gifte mig av kärlek. Det har jag aldrig ångrat.
Jag: Det är bra. Och fint.
Farmor: Kommer du gifta dig av kärlek?
Jag: Ifall får för mig att gifta mig kommer det definitivt att vara av kärlek. 
Farmor: Ja, du är verkligen beundransvärd. 
  
  Vidare klagade hon på hemtjänsten i vanlig ordning: "De bara drar till lakanen, "bädda" kallar de det", berättade detaljerat om sin hårfrisörska och vad hårfrisörskas två barn ska utbilda sig till (magläkare och kirurg) och gnällde lite över kramper, men poängterade att hon gärna ville bli hundra år. 
  

Farmor: "Nej ska vi ta och avsluta nu, för nu börjar jag dreggla."

4 kommentarer:

sandy sa...

hej niki! jag har sett att du behöver någonstans att bo och såg det här på svart regnbågskravall-eventet på facebook. det kanske inte är intressant eller relevant för dig, men i alla fall: "Rum finnes i kvinno-trans-queer-kollektiv, nära Göteborg!

Fr.o.m. 1 juli. Tvåvåningsvilla med stor trädgård i Mölndal. Hyra <2800. Gemensam matkassa, scheman för matlagning och städning. Veganskt/vegetariskt. Sopdykning.

Kontakta oss på rene.klevedal@hotmail.com. Sprid gärna till alla schyssta personer ni känner!"

och personen som la upp det heter rené l klevedal. du kan ju kolla upp det eller inte!

Anonym sa...

Underbart, du borde skriva mer gullet!

Puss, Ma

Anonym sa...

Underbar konversation med farmor, du borde skriva mer gullet!

Ma

KnuzZ sa...

Farmor är en skön dam hon! Hoppas bostadsletandet går bra för dig och att du hittar något snart! kram