fredag 14 augusti 2009

Fobier och det sanna livet som självständig vuxen individ.

En fobi får kallas en fobi när det begränsar val i vardagen (om det nu är något som finns i vardagen). Det har jag läst i min fobi-bok. Inte för att jag någonsin tvivlat, men min maskfobi är verkligen en typisk fobi. Igår när jag gick mina femtio meter genom Vasaparken efter jobbet gick jag med myrsteg på den mest ljusa delen av vägen och stelnade till så fort jag såg en maskliknande pinne. När det däremot sprang förbi en enorm svart råtta framför mina fötter reagerade jag inte ens.
När jag kom hem blev det en liten pinsam situation. Ca 5 meter utanför min port är det helt kolsvart vilket innebär att det tar mycket lång tid att gå där om det regnar (måste skaffa mig en jävla ficklampa). Min hyresvärd såg mig komma och stod och höll upp dörren åt mig. Jag kämpade med att le uppskattande samtidigt som jag tog mina maniska myrsteg och blängde ned i marken tills jag skämdes lite och avslutade med att ta några enorma kliv istället. Han halvlog mycket osäkert och han förmodligen tänka många inte friska tankar om mig, och jag övervägde någon sekund att säga något om att Ursäkta att det tog mig en minut att gå ett par meter, men jag är skiträdd för maskar, men som det så fint står i min bok är det HELT NATURLIGT att ha en eller två fobier så jag struntade i det. Jag har haft denna fobi så länge jag kan minnas och minst arton år, så det är andra som får lära sig handskas med mig, jag har vant mig att hantera min icke-hantering av det. 
Och försök aldrig ALDRIG skämta om det fysiskt för då pratar jag aldrig med dig igen.

Okej, detta är min lediga dag. Mellan kl 10-13 måste jag vara hemma för då kommer de och ska mäta fönstren till nya persienner. Kl 15-18 ska jag vara hos tandläkaren och laga ett hål som "är pyttelitet men sitter så märkligt att det kan ta tre timmar att laga"(!?). Är detta vad ledighet innebär när man är vuxen? Var ledig måndag (min födelsedag) och tisdag, onsdag städade jag enbart. Enbart.
Och så jobbar jag varje helg utom nästa. 
Men i September ska jag åka till Paris! Hurra!

Inga kommentarer: