lördag 5 januari 2013

Musik tanter och Siv är det enda jag gör just nu

Idag tog jag en paus i mixandet för att leta efter nya dj-lurar eftersom att mina gick av på mitten häromveckan. Kändes helt ok, efter 8 år av god kamratskap. Har hittat ett par svinbra på hi-fi men jag tänkte att jag skulle titta i hörlursaffären på Avenyn.

Mannen som jobbade i butiken utsatte mig för en hel radda klyschor, varav t ex:
Jag: Jag letar efter dj-lurar.
Han: Är du säker på att det är DIDJEJ-lurar du ska ha? Riktiga?
Jag: Ja. Mina gick sönder efter åtta års intensivt användande.
Han: Har du dj-at någon gång?

Han: De här är svinbra.
Jag: De är sköna men jag tycker att de har alldeles för stickig diskant.
Han: Jo, det är rätt mycket diskant i dem. Lite för mycket kan man tycka, men musiker gillar dem.
Jag: Jag är musiker..
Han: (Ler ett lilla gumman-leende)

Jag: Jag ska bara ta bort mitt mobilfodral som sitter åt.
Han: Jag kan visa hur man gör. Jag ska ge dig ett litet tips (ler), titta här.. (Han får inte av det.) (Han får av det med våld och gör att det börjar glappa)

Han: De här kostar visserligen 3300 men du borde testa dem. En tjej som jobbar i schlagerbaren på eXet tycker att de här är de bästa hon haft!
Jag: ....

Bidde inget.

---

Ikväll har jag påbörjat min första deep house-låt. Den heter Siv. Får bli hennes godnattvisa.

---

Jag önskar att jag jobbade på Hisingen eller i Bergsjön/Kortedala/Vilkenförortsomhelst när de innerstadsdementa kläcker ur sig saker som "Jag ska inte vara här. Beställ genast en taxi åt mig och boka upp ett möte med min advokat." Och:
"Va?! Äter man ingen FÖRRÄTT på det här stället? Nej, så kan inte jag leva. Nu flyttar jag."

Inga kommentarer: