fredag 21 december 2012

Höga tanter.

Vissa dementa är som om de vore höga hela dagarna. Obs, denna dam äter inte en endaste medicin.

Tant 102 år: Vem är du, nu igen?
Jag: Niki. Du tyckte att min mamma måste ha humor som gav mig ett sådant namn.
Tant: Just det. Nej, det duger inte, du får ta något bättre. Marie-Louise är ett bra namn. Det kan du ta.
Jag: Okej, då får jag ta det då.
Tant: Ja, gör det. Heter du Niki kommer du aldrig till himlen. Eller.. du får nog ett eget moln du kan sitta på.
Jag: Men ett eget moln duger för mig.
Tant: Fast nej, det blir oerhört ensamt. För ingen annan kan hälsa på, du blir helt själv på molnet. Fruktansvärt tråkigt skulle du ha det.
Jag: Då är det bäst att jag byter till Marie-Louise då, så jag får lite sällskap.
Tant: (entusiastisk) Ja gör det! Eller Ros-Marie går bra också. Fast på engelska. Röus-Määäääääääääääääri.

Inga kommentarer: